أهلا وسهلا ومرحبا بكم
Semoga pembaca blog ini sentiasa dirahmati dan dilindungi oleh Allah....

ADUHAI HATI..

ADUHAI HATI..

Thursday, September 17, 2009

ISTIGHFAR....

Makna Istighfar menurut Imam Ali bin Abi ThalibBerkata seseorang di hadapan Imam Ali bin Abi Thalib as: "Astaghfirullah"Maka imam ali berkata kepada orang tersebut : "Apakah engkau tahu artiistighfar? Istighfar adalah derajatnya orang-orang yang dekat dengan Allah.Dan ketahuilah bahwa istighfar itu suatu nama yang mengandung / mempunyai 6arti yaitu:
1. Menyesali atas apa-apa yang telah terjadi di masa lampau.
2. Bertekad untuk meninggalkan kembalinya perbuatan itu selamanya.
3. Supaya engkau memberikan kepada semua manusia hak-hak mereka sehinggaengkau menemui Allah, tidak ada yang mengikutimu dari hak-hak itu.
4. Supaya engkau mengerjakan setiap kewajiban yang engkau telah tinggalkandan engkau tunaikan hak-haknya.
5. Daging-daging yang tumbuh dari hasil pencarian yang haram, engkaubasahkan dengan kesedihan, sehingga melekat/menempel kulit dengantulang dan tumbuh di antaranya setelah itu dengan daging yang baru.
6. Supaya engkau merasakan badan yang sakit karena mengerjakan taat, sepertiengkau merasakan manisnya maksiat. Dan setelah itu, ujar Ali , barulah engkau mengucap"Astaghfirullah".Berkata Imam muhammad Al-baqir:"Di bumi ini ada dua bahagian yang selamat dari seksa Allah. Salah satunya telah diangkat oleh Allah dan tinggallah bahagian yang lain, maka berpegang teguhlah dengan yanglain itu. Ketahuilah bahwa bahagian yang telah di angkat oleh Allah adalahRasulullah SAW dan yang lainnya ialah Istighfar."Allah berfirman dalam surat Al-Anfal ayat 33"Dan Allah sekali-kali tidak akan mengazab mereka, sedang kamu (Muhammad)berada di antara mereka. Dan tidak pula Allah akan mengazab mereka yang sedangmeminta ampun".

RENUNGAN BERSAMA...

Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : “ Sesungguhnya Allah meredhakan tiga perkara bagi kamu dan Ia membenci tiga perkara bagi kamu. Ia redha supaya kamu mengabdikan diri kepada-Nya dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu dan supaya kamu semua berpegang teguh dengan tali (agama) Allah dan janganlah kamu berpecah belah. Dan Ia membenci bagi kamu berkata begini begitu, banyak bertanya dan mensia-siakan harta.” H.R MUSLIM

No comments:

Post a Comment

Kenangan menjadi Calon FSSK

Kenangan menjadi Calon FSSK