أهلا وسهلا ومرحبا بكم
Semoga pembaca blog ini sentiasa dirahmati dan dilindungi oleh Allah....

ADUHAI HATI..

ADUHAI HATI..

Thursday, October 1, 2009

BICARA PAGI...

salam mahabbah....
Alhamdulillah dan bersyukur kepada yang maha Esa , pagi yang sejuk ini ana masih diberi kesempatan untuk meghidu udara segar. ana bersyukur juga di beri nikmat Iman dan Islam. ana saja nk cerita sikit2 tentang diri ana tentnag kejadian smlm . al-kisahnya begini......smlm kwn ana ada msj ana untuk ajak ana p jamuan hari raya kt kampus kebetulan ari khamis ( smlm) ana xde kelas semua kelas batal..ana pn pas solat zohor ana siap2 untuk g jamuan raya tu...baru je ana nak nek bus tiba2 enset ana berbunyi ada msj,ana pn baca la msj tu...msj tu berbunyi " salam kul 3ptg nie dtg bilik akk kita bncang pedagogi n usahawan...wktu tu ana nek juga bus, pastu ana bgth kwn ana yg nk p jamuan raya sama2 dengan ana, ana bgth " akk saya ada discus la ada akk..... tu msj ckp nk wat discus" ,kwn ana tnye nk p x jamuan? pastu ana jwb xpe la nk g discus je la ( dalam hati tuhan saja yang tahu nk p jamuan he3 ) tapi ada hikmahnyaaaa. ana pn turun la dari bus dgn malunya tp ana wt selamber je huhuhu...wkt tu baru kul 2.15pm ana terus menuju ke bilik dan sampai dibilik ana terus capai al-Quran untuk menghafaz sb ana xabis ngapal surah AL-Baqarah lgi. nk g tasmi' dgn ustaz.....sementara menunggu kul 3ptg ana terus menghafaz sampai la kul 3ptg ana bersiap2 tuk g umah kwn ana untuk menyelesaikan perkara yang lebih penting.....tu je yang ana nk cerita untuk berkongsi cerita...TAPI ada pengajaran tau dalam cerita ana ni yang pertama kita perlu lah korbankan perkara yang lebih penting...pastu befikiran bijak dalam membuat kptsan jangn ikut hawa nafsu tetapi ikut akal yang waras yang telah Allah kurniakan pada kita. klu ikut nafsu ana mesti nk g jamuan he2 tp sb ada akal yg sihat anak wat kptsan nk g discus sb asgmnt tu nk kene anta cpt......gunakan sebaik-baik akal yg diberikan kepada kita dengan sebijak-bijaknya kearah kebaikan....sentiasa mengingati Allah dalm ape jua keadaan.
RENUNGAN BERSAMA.....
ana teringt satu hadis berkaitan dengan mengingati Allah
yang berbunyi:
" dari Abu Abbas,Abdullah bin Abbas r.a : bahawa pada suatu hari saya sedang berada di belakang Rasulullah s.a.w ( di atas binatang tunggangan) lalu sabda baginda : " wahai anak kecil ,sesungguhnya aku telah mengajar kamu beberapa perkataan . Peliharalah( perintah) Allah, necsya dia akan pelihara kamu .Peliharalah (kehormatan) Allah, nescaya engkau akan merasakan dia berada besama-sama kamu.
panjang lagi hadis ini tapi ana ingt sampai kt sini ni,tp yang penting ialah kita sentiasa mengingati Allah. Allah adalah segalanya dalam hidup kita....SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA PENGAMPUAN LAGI MAHA MENGASIHANI......
siap disediakan: kul 8.15 pgi...Jumaat

No comments:

Post a Comment

Kenangan menjadi Calon FSSK

Kenangan menjadi Calon FSSK